Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
In beeld

Economie

Schiphol 100 jaar

Op 19 september 1916 landt het eerste militaire vliegtuig op een vliegveldje in de Haarlemmermeerpolder. Honderd jaar later verwerkt 'Amsterdam Airport Schiphol' meer dan 60 miljoen reizigers per jaar. Een korte geschiedenis in beeld.
Vliegkamp Schiphol in 1916. Vier loodsen en 76 ha. weiland naast Fort Schiphol, onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Op 19 september 1916 landde het eerste toestel, een militaire Farman tweedekker.
Schiphol Group
1925: post- en bagageafhandeling voor een vlucht naar Londen.
1928: Een motorfiets wordt ingeladen als vrachtgoed in een Fokker F8.
Schiphol Group
1929: Wachtkamer in stationsgebouw. Restaurant doorgaande reizigers
Schiphol Group
In 1929 bouwde Fokker voor KLM twee 3-motorige passagiersvliegtuigen voor vluchten op Nederlands Indië. Een toestel was door een beschadiging na een noodlanding slechts zeven maanden in dienst. De PH-AGA, De Adelaar F9, vloog zes jaar voor KLM.
Schiphol Group
20 augustus 1931: het vertrekbord wordt met krijt bijgewerkt.
Schiphol Group
1934: post wordt uitgeladen.
Schiphol Group
1935: Het restaurant in het stationsgebouw.
Schiphol Group
Het stationsgebouw en de verkeerstoren zijn van 1928. Begin jaren 30 werd het restaurant vergroot en en kwam er een terras voor. In 1936 werd er een verdieping voor een restaurant met dakterras opgezet.
Schiphol Group
Tankdienst van Shell voor de DC-3, genaamd de Uil. Het toestel uit 1937 ging verloren bij Duitse bombardementen in 1940.
Schiphol Group
1943: Geallieerden bombarderen de luchthaven die van groot strategisch belang is voor de Duitsers.
Schiphol Group
Het vliegveld wordt snel herbouwd na de oorlog.
Schiphol Group
Een DC3 van KLM in 1963.
Schiphol Group
1967: Schiphol heeft de eerste passagiersbrug van Europa. Door de toenemende drukte op de start- en landingsbanen is het steeds minder gewenst dat er passagiers op de platforms zijn.
Schiphol Group
1970: De toegang tot Schiphol-Centrum vanaf de A4
Schiphol Group
De C-pier kwam gereed in 1971.
Schiphol Group
Het panoramaterras, nog altijd een een populaire attractie van de luchthaven.
Schiphol Group
1980: De ingang van het langparkeerterrein P3 met de terminal op de achtergrond
1985: de bewegwijzering van Schiphol is beroemd en won diverse prijzen.
Schiphol Group
Amsterdam Airport Schiphol in 2016. Schiphol Group had in 2015 een omzet van 1,4 miljard euro en een nettowinst van 374 miljoen.
Marco van Middelkoop / Hollandse Hoogte