Geld is er niet altijd geweest.
Toch konden de mensen van vroeger heel goed in leven blijven.
Men ging elkaar dus op een andere manier ‘betalen’.
Kijk naar het antwoord van de allereerste vraag.
Wat de mensen toen deden is niet helemaal verdwenen.
Antwoordlinks:
De allereerste betaalmiddelen waren ook niet altijd even handig.
Vandaar dat er op, een gegeven moment geld ‘ontstond’.
De mensen gingen munten gebruiken.
Antwoordlinks:
Lees het stuk over de valsmunters.
Het is soms misschien wat moeilijk, maar dat geeft niet.
Bekijk daarna de zinnen die op je werkblad staan.
Antwoordlinks:
Als er met geld betaald moest worden, waren de gouden munten het meest waardevast.
De munten waren namelijk voor het grootste deel van goud (er zat een klein beetje ander metaal in voor de stevigheid) .
Ze hadden dus hun goudwaarde.
Maar handig voor de gewone mensen om ermee te betalen was het niet.
Het zou hetzelfde zijn als je in onze tijd bij de bakker een brood zou gaan kopen met een briefje van 200 of 500 euro.
Daar wordt hij niet vrolijk van.
Vandaar dat er ook andere munten werden geslagen van andere materialen en met een lagere waarde.
In de tabel op je werkblad zie je een aantal beroemde gouden munten uit het verleden.
Antwoordlink:
De gulden was de voorloper van onze euro.
De gulden bestond toen 750 jaar.
De eerste gulden werd in 1252 in Italië geslagen.
Op je werkblad zie je de omschrijvingen van woorden die je in de kruiswoordpuzzel moet invullen.
Antwoordlink:
Na de Tweede Wereldoorlog wilden landen in Europa voorkomen dat er ooit nog oorlog zou ontstaan.
Deze EGKS werd in 1957 veranderd in de EEG (Europese Economische Gemeenschap).
Tegenwoordig heet het de EU (Europese Unie).
Antwoordlinks:
Inmiddels zijn er veel landen in de EU bijgekomen en er zijn ook steeds meer landen die de euro zijn gaan gebruiken als wettig betaalmiddel.
De EU-landen zijn verplicht om de euro in te voeren, zodra het land zijn geldzaken netjes op orde heeft.
(Alleen Denemarken en Groot-Brittannië hebben in 1992 met de EU een speciale afspraak hierover gemaakt. Zij voeren de euro pas in als het land het zelf wil.)
(Dus na de 12 beginlanden.)
Er zijn er ook 4 buiten de EU en 2 onofficiële (niet-officiële) gebruikers binnen de EU.
Misschien dat er op het moment dat jij dit webpad maakt al meer landen zijn.
Zet die er dan maar bij.
Dit webpad is gemaakt in maart 2015.
Antwoordlinks:
Hoe wordt een munt een munt?
Er komt heel wat bij kijken, voordat een simpel rond stukje metaal een echte munt is geworden.
In de tabel op je werkbad zie je verschillende woorden, zinnen of plaatjes staan, met een leeg vakje erachter.
Antwoordlink:
In het filmpje laten ze je zien hoe de euromunten worden geslagen.
1 en 2 euromunten bestaan uit 2 kleuren in de buitenring en de binnenkant.
Antwoordlink:
Je hebt bij vraag 7 gezien welke landen, ministaatjes en vorstendommen er allemaal euromunten gebruiken.
In de tabel op je werkblad zie je allerlei euromunten.
Kun jij het juiste land erbij zoeken?
Antwoordlink:
Sinds 1980 is er een nieuwe vorm van betalen bijgekomen.
Antwoordlink:
Zolang het geld bestaat, zijn er ook mensen die proberen geld te vervalsen.
Stiekem randjes van de gouden en zilveren muntjes afknippen (snoeien), andere metalen gebruiken voor een ‘gouden’ munt, met daarover een klein laagje goud.
Ook bankbiljetten zijn voor valsmunters een geliefd object.
Er zijn natuurlijk bankbiljetten waaraan je direct ziet dat ze niet echt zijn.
Het biljet dat je op je werkblad ziet is een reclame-bankbiljet voor een prijs.
Gelukkig wordt het valsmunters steeds moeilijker gemaakt om biljetten te vervalsen, maar nog steeds trappen mensen erin.
Bekijk de antwoordlinks.
Er worden in totaal 6 manieren genoemd hoe je kunt zien of een biljet echt is.
Antwoordlinks:
Een spannend verhaal met Anna en Alex:
Valsmunters ontmaskerd.
Hun vriend Filip is het slachtoffer geworden van een valsmunter.
Samen laten ze de valsmunter in de val lopen.
Spannend!
Doe-link:
Spel met de Euromunten en de Eurolanden.
Druk het speelbord, de Euro-Job-kaartjes, de opdrachtkaartjes, de euromunten af op stevig papier en plastificeer ze.
Doe-link:
Het is feest in Europa en er wordt een kleurwedstrijd gehouden onder alle kinderen.
Wie kleurt de euro op de kleurplaat zo origineel mogelijk in en wint de wedstrijd?
Volgens mij ga jij dit winnen!
Doe-link:
Gratis plusopdrachten over de euro voor groep 6-7-8
Plus-links: