Ga door naar de hoofdinhoud

Het verhaal van IKEA

Vandaag de dag hebben miljoenen mensen IKEA in hun hart en in hun huis gesloten. Maar elk succesverhaal is ergens begonnen. Wist je dat IKEA ooit een klein bedrijfje was in Älmhult, een klein Zweeds dorp op het platteland, dat via een postordercatalogus spullen verkocht? Het IKEA hoofdkantoor waar alle ontwerpen worden bedacht, zit daar nog steeds gevestigd. Dit is ons verhaal.

Onze roots

Ingvar Kamprad richtte IKEA op 17-jarige leeftijd op in 1943 en verkocht huishoudelijke artikelen zoals pennen, portefeuilles en fotolijsten. Småland, het landschap waar Ingvar opgroeide, was stenig en ruig. In die tijd moesten veel inwoners met weinig middelen rondkomen. Dat is de reden waarom Smålanders zuinig en innovatief zijn, met een ‘no-nonsense’ mentaliteit van het dagelijks oplossen van problemen. Dit gedachtegoed heeft er onder meer voor gezorgd dat de IKEA manier zo succesvol is.

De ontwikkeling van het IKEA logo door de jaren heen:

Wist je dat?

IKEA is vernoemd naar de initialen van oprichter Ingvar Kamprad, Elmtaryd, de boerderij waar hij opgroeide, en Agunnaryd, het nabijgelegen dorp.

De IKEA catalogus

Älmhult, de stad waar IKEA werd opgericht, bevindt zich in een nogal afgelegen gebied van Zweden. Het was moeilijk om potentiële klanten in de grotere steden te bereiken. Daarom werd in 1951 de IKEA catalogus opgericht. Ingvar had toen al besloten dat IKEA goede meubels tegen lage prijzen zou verkopen:

Waarom zijn prachtige producten alleen gemaakt voor een paar kopers? Het moet mogelijk zijn om een ​​goed ontwerp en functionaliteit te bieden tegen lage prijzen.

– Ingvar Kamprad

De allereerste IKEA showroom

De eerste IKEA showroom

De prijzen in de eerste IKEA catalogus waren zo laag dat mensen in eerste instantie sceptisch waren over de kwaliteit van de producten. Ingvar besloot om een oude werkplaats in Älmhult om te bouwen tot een showroom waar mensen de producten konden bekijken en uitproberen, voordat ze bestelden.

Hoe het idee van de platte verpakking is ontstaan

De distributie van omvangrijk meubilair was moeilijk en duur, en producten raakten vaak beschadigd. In 1956 kwamen we op het idee om de poten van de LÖVET tafel te halen. Dit leidde tot het idee van zelfmontage en een platte verpakking.

Tegenwoordig gaat LÖVET verder onder de naam LÖVBACKEN. Een tafeltje dat heeft bijgedragen aan een geweldig idee.

We houden van uitdagingen!

Sinds het ontstaan van IKEA zijn onze beste ideeën voortgekomen uit onze grootste uitdagingen. Wij geloven dat dit ons uniek maakt. Tegenwoordig is IKEA een van de meest bekende woninginrichtingmerken ter wereld. Als we de vele duizenden werknemers van onze leveranciers meetellen, werken ruim een miljoen mensen met ons samen om onze visie te realiseren: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen. En dit is nog maar het begin. Zoals Ingvar Kamprad altijd zei: "De meeste dingen moeten nog gedaan worden. Een glorieuze toekomst staat ons te wachten!"