Probeer op een groter scherm

Om optimaal gebruik te maken van de Aha!-vragengenerator heeft u een groter beeldscherm nodig. Probeer eens op een tablet of laptop. Better yet, het Digibord voor uw klas.

overzicht alle vragen

Welkom bij de Aha!-vragengenerator

Hier ontdekken basisschoolleerkrachten en -leerlingen hoe leuk wetenschap en technologie en Onderzoekend & Ontwerpend Leren is. Het behandelen van een vraag duurt 15 minuten. Het antwoord ontdekt de klas door een experiment uit te voeren of door een creatieve oplossing te bedenken. Na het lezen van de verklaring aan het einde van elke les zal de klas denken: ‘Aha! Zo zit dat dus.’

Op zoek naar informatie over W&T of meer lesideeën?
Je kunt hier kosteloos meer lesideeën downloaden die je kunt gebruiken voor W&T in de klas!

Voor welke groepen
De Aha!-vragengenerator is geschikt voor groepen 1 t/m 8. Tot en met groep 5 raden we aan om de vragen klassikaal te behandelen.

Benodigdheden
Voor de meeste vragen kun je gebruik maken van materialen die standaard in het klaslokaal aanwezig zijn. Je kunt de vragen filteren op benodigdheden ‘standaard in de klas’ of ‘extra’.

Privacyverklaring

Hoe zien telefoons er in de toekomst uit?

kies zelf een vraag

Hoe zien telefoons er in de toekomst uit?

Dit heb je nodig

Per groepje:

  • Tekenpapier
  • Potloden of stiften
1

Zo zoek je dit uit

Ongeveer 150 jaar geleden werd de telefoon uitgevonden. De uitvinder had niet durven dromen dat er in 2017  telefoons zouden kunnen bestaan waarmee je kunt bellen (terwijl je elkaar ziet), appen, internetten, filmen en gamen. Telefoontjes worden steeds slimmer en handiger. Wat dacht je van virtual reality? Wat gaan we daar in de toekomst allemaal mee doen?

2

Denk na over de volgende vragen.

  • Nu kun je met een telefoon al het licht en de verwarming aan en uit zetten. Hoe kun je met een telefoon het leven nog makkelijker en leuker maken?
  • Hoe ziet jouw droomtelefoon eruit?
  • Wat kun je er allemaal mee doen?
3

Maak een ontwerp

Teken of beschrijf hoe jullie telefoon van de toekomst eruit ziet.

Aha! Zo zit dat dus...

Wat vinden jullie van elkaars uitvindingen? Lijken ze op elkaar? Of heeft iedereen echt iets anders bedacht? Wat denken jullie: heeft jullie klas met elkaar de telefoon van de toekomst bedacht?