Hoe zijn de Kinderpostzegels ontstaan?

De maatschappij
kinderpostzegel fabeltjeskrant

Ieder jaar gaan duizenden kinderen uit groep 7 en 8 de deuren langs voor de jaarlijkste kinderpostzegelactie. De opbrengst van de postzegels die zij verkopen gaat naar projecten voor kinderen over de hele wereld.

Groot succes

Wist je dat de kinderpostzegelactie al in 1924 is bedacht? De postzegels werden toen nog verkocht door volwassenen. In 1948 kwam schoolmeester Verheul op het idee om de kinderen in zijn klas op pad te sturen om de postzegels te verkopen. Het was een groot succes. Een jaar later werden alle kinderpostzegels verkocht door kinderen.

Goede doel

Ieder jaar wordt er meer geld ingezameld voor het goede doel. In 2017 was dat 9,7 miljoen euro! Het geld dat met de Kinderpostzegel wordt opgehaald, wordt gebruikt om kinderen te helpen met het vinden van een goed thuis. Sommige kinderen kunnen door omstandigheden bijvoorbeeld niet thuis wonen. Met dit geld kunnen kinderen dan naar bijvoorbeeld een pleeggezin.

Fabeltjeskrant

In 2018 staan de personages uit de Fabeltjeskrant op de kinderpostzegels. Denk aan Meneer de Uil, Bor de Wolf en Juffrouw Ooievaar uit het Grote Dierenbos! De televisieserie bestaat dit jaar 50 jaar en maakt dit najaar zijn comeback. Er komt namelijk een digitaal geanimeerde bioscoopfilm en een nieuwe televisieserie. De nieuwe postzegel is het cadeau van Stichting Kinderpostzegels aan de vijftigste verjaardag van de Fabeltjeskrant. 

Bron: Kinderpostzegels

Wist je dat...

- Een postzegel een witte rand heeft zodat de brief beter gesorteerd kan worden?
- Postduiven vaak snelwegen en spoorlijnen gebruiken om hun weg te vinden?