Wie doet hier eigenlijk wat? Het Metropole orkest bestaat uit een heleboel verschillende muzikanten met allemaal een eigen taak en vaste plek. Diegene die je nooit ziet is die het meeste verstand heeft van geluid. We gaan het vandaag hebben over de geluidstechnicus. Om alles goed te kunnen horen moet alles versterkt worden. Dat doe je niet door een microfoontje op te hangen nee dat doe je door heel veel microfoontjes op te hangen. Al die microfoontjes zetten het geluid om in elektrische signalen. Die komen bijeen in dit soort dikke kabels en schieten dan door naar de tafel. Geen gewone tafel, nee deze tafel met echt onwijs veel knopjes. Hier komt het geluid van alle microfoontjes dus van alle instrumenten apart binnen. Dit is hem dan, de man die alles weet van al het geluid. De geluidstechnicus Paul.
Hallo.
Hoi. Waarom heet dit een mengtafel?
Omdat hier het geluid gemengd wordt. Dat betekent dat je alle balansen hier kan maken van alle instrumenten die hier binnenkomen. Daarom heet het de mengtafel. Dan is dit knopje bijvoorbeeld voor volume, maar al die andere knopjes.
Je kan meerdere dingen doen dan alleen het volume. Je kan kiezen de rechter speaker of de linker speaker, je kan de toonregeling dus de kleuring van het instrument kan je veranderen. Een beetje meer galm of een beetje minder galm. We kunnen bijvoorbeeld de bas even laten horen. Nu hoor je het hele orkest. Dan zet ik bijvoorbeeld de bas in de solo en dan kan ik hier de lage tonen eruit draaien. Even luisteren hoe het in de muziek is. Dat gaan we niet doen hé? De bas moet vet klinken jongens.
Niet alleen het zaalgeluid wordt gemixt, vaak staat er naast het podium nog een apart mengtafel om iedere muzikant van zijn of haar eigen specifieke geluid te voorzien. Daar is nog een geluidstechnicus voor nodig. Eens kijken of ik ook alle instrumenten los van elkaar kan horen. Viool, bas...