Jeroen Bosch is een beroemde schilder uit de Middeleeuwen. Met zijn schilderijen wilde hij mensen waarschuwen om een goed, gelovig christen te zijn. Anders kon het wel eens slecht met ze aflopen. Lees meer over deze beroemde schilder op de site van de canon van Nederland.Let op: kies de informatie die...
De Tuin der Lusten is een schilderij van Jheronimusch Bosch. Het is een drieluik waar ontzettend veel op te zien is. In deze interactieve schoolplaat kun je inzoomen op het schilderij en ontdekken welke verhalen er horen bij wat er op het schilderij wordt afgebeeld. Bekijk de Interactieve Schoolplaat...
In 2016 was het Jheronimus Bosch-jaar. Het Jeugdjournaal gaf antwoord op drie vragen over de middeleeuwse schilder Jeroen Bosch. Waarom is er zoveel aandacht voor hem? Waarom schilderde hij zo? Wat kunnen kinderen van het Jheronimus Bosch-jaar merken?
Maurice mag spieken bij de restauratie van een héél bijzonder kunstwerk: Het Laatste Oordeel van Jeroen Bosch. Met verschillende camera's zijn alle schilderijen van Jeroen Bosch bovendien op detailniveau gefotografeerd. Zo kun je precies zien hoe de schilder ooit is begonnen met zijn onderlaag...
2016 is het jaar van de schilder Jeroen Bosch. Deze schilder uit de Middeleeuwen is misschien niet zo beroemd als Rembrandt of Vincent van Gogh, maar hij was wel heel bijzonder. Kinderboekenschrijver Paul van Loon laat zien wat er zo bijzonder is aan de schilderijen van Jheronimus Bosch. Bekijk het filmpje...
De Canon van Nederland bestaat uit vijftig ‘vensters’ die samen het verhaal van de geschiedenis van Nederland laten zien. In deze app kun je elk venster openen en interessante weetjes ontdekken.
In het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch kun je reproducties van schilderijen van de beroemde schilder Jeroen Bosch bekijken. Op deze website kun je alvast een voorproefje nemen.
Jeugdbibliotheek.nl helpt jou aan handige informatie voor je werkstuk of spreekbeurt. Met verwijzingen naar boeken, filmpjes en websites. Let op, zit je in groep 7 of 8, kies dan Basisschool groep 7-8.